Wednesday, October 20, 2010

Memulakan perniagaan sendiri.

Saya memulakan perniagaan pada tahun 2001.Ketika itu saya baru beberapa bulan habis kursus langsir pada kali kedua.Ada orang bertanya kepada saya.Kenapa ikut kursus langsir lagi?Saya katakan yang nak cari lebih lagi.Mana tau masih ada yang tercicir dalam kursus yang dulu.Ketika mengikuti kursus dengan mara,cikgu yang mengajar lebih muda dari saya.Dia menceritakan tentang kegigihan beliau dalam bidang ini.Saya menyampuk,cikgu tak apalah anak tak ramai lagi(Ketika itu saya sedang mengandung anak ketujuh)Jawapan beliau kepada saya sangat saya ingati hingga sekarang.Jangan jadikan anak sebagai alasan untuk tidak berjaya.Terima kasih cikgu Siti dari Zieza Fashion.Seperti yang saya katakan tadi,selepas lebih kurang 2 bulan habis kursus langsir yang kedua,saya memberanikan diri untuk membuka kedai sendiri secara kecil-kecilan.Saya katakan pada diri sendiri,kalau orang lain boleh buat kenapa tidak saya.Saya memang selalu cemburu melihat kejayaan orang lain.Saya mengambil pelajar yang ingin belajar baju kurung dan langsir.Saya masih ingat pelajar pertama saya bernama Zarina.Dia seorang pelajar yang agak tekun.Ketika itu baju yang saya pandai hanyala buat baju kurung.Sedikit demi sedikit saya mula belajar buat baju kurung moden dan kebaya.Alhamdulillah Zarina sekarang sudah boleh mengambil tempahan.Dia masih datang rujuk kepada saya jika ada yang dia tak tau.Seorang pelajar kursus langsir (yang masih saya ingat.Yang tak ingat tu minta maaf.jemputlah keblog saya ni)yang saya dengar hebat juga ialah Siti Jawahi dari Mentakab.Dah ada bisnes sendiri katanya.Seorang pelajar saya dari Pancing Selatan juga sudah bergelar tukang jahit.Ada 2 orang di situ.Ketika itu kedai saya beroperasi di Taman Tas Kuantan.Saya juga telah menjemput tenaga pengajar luar untuk mengajar ditempat saya.Cikgu Ramli yang saya sangat2 berterima kasih kerana beliau saya boleh mengajar orang lain untuk membuat baju melayu,baju kemeja,baju raihan dan seluar slack.Rasanya sampai disini untuk kali ini.tunggu sambungan seterusnya.

No comments:

Post a Comment